reklama

Dachau - komentovaná fotoprehliadka

Cez prázdniny, 16. augusta som sa ocitol v Mníchove. Doobeda som mal nejaký program a poobede mi ostal čas. Uvažoval som nad dvomi alternatívami. Jednou bolo Múzeum BMV a tou druhou Dachau.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Je to paradoxné. Terezín mám za humnami a zaprisahal som sa, že to naozaj nemusím vidieť. Možno preto, že som sa pri návrate z jednej služobnej cesty zastavil v Lidiciach. Proste, Terezín je tak blízko, tak prítomný, tak známy zo školských čias. Naopak, o Dachau som zavadil dvakrát pri príjemných cestách do Talianska a Francúzska. Prosto, Dachau to sú príjemné spomienky. Pri tých tranzitoch som obchádzal Mníchov po severnom obchvate a zaujalo ma, že veď vlastne je to tu kúsok. Ale frčali sme k moru.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale teraz som bol sám. Mal som čas a tak som si povedal, že by to mohol byť zaujímavý materiál na článok. Tak sám medzi tými cudzincami-turistami som si pokojne a tíško mohol aj slzu uroniť bez toho, aby som trápil vysvetľovaním svoje deti či manželku.

Takže priatelia, je rok 1933 alebo aj 1938 alebo aj 1944, môžete si vybrať. Je to jedno, dočkáte sa rovnakej pointy.

Váš vagón-dobytčák práve pristavili k výstupnej rampe.

Uvítanie  Váš vagón-dobytčák práve pristavili k výstupnej rampe.
Uvítanie Váš vagón-dobytčák práve pristavili k výstupnej rampe. 
Vstupná brána  Niekoľko fotografov si vás na pamiatku odfotí.
Vstupná brána Niekoľko fotografov si vás na pamiatku odfotí. 
Appellplatz  Tou bránou, tam niekde ďaleko vzadu, tou ste prišli. Nádej? Ale prosím vás.
Appellplatz Tou bránou, tam niekde ďaleko vzadu, tou ste prišli. Nádej? Ale prosím vás. 
Applllplatz  Občas prší, občas sneží. Hodinka v pozore, žiadne číslo. Teda, vy ste už len číslo.
Applllplatz Občas prší, občas sneží. Hodinka v pozore, žiadne číslo. Teda, vy ste už len číslo. 
Appellplatz 3  Dnes to bude na dlhšie. Niekoho zastrelili pri úteku.
Appellplatz 3 Dnes to bude na dlhšie. Niekoho zastrelili pri úteku. 
Appleplatz 4  Nejako tých 24 hodín treba minúť. Tak stojíte.
Appleplatz 4 Nejako tých 24 hodín treba minúť. Tak stojíte. 
Havná budova  Postavili ste si ju sami. Niekedy v rokoch 1937-38. Pamätáte ako som písal o sirovi Wintonovi? On to vedel!
Havná budova Postavili ste si ju sami. Niekedy v rokoch 1937-38. Pamätáte ako som písal o sirovi Wintonovi? On to vedel! 
Havná budova  Radi ste si každý deň čítali tie optimistické nápisy
Havná budova Radi ste si každý deň čítali tie optimistické nápisy 
Ubytovacia časť  Tie stromy tam samozrejme nemáte
Ubytovacia časť Tie stromy tam samozrejme nemáte 
Ale baráky tu naopak stoja
Ale baráky tu naopak stoja 
Aj oproti.
Aj oproti. 
Pekne zarovnané baráky
Pekne zarovnané baráky 
Bloky 1, 3 a 5 slúžili pre pokusy na vás.
Bloky 1, 3 a 5 slúžili pre pokusy na vás. 
Ako sa máte?
Ako sa máte? 
Kúpeľňa   Myslíte, že je to hygienické? Možno niečochytíte. Pozor na to!
Kúpeľňa Myslíte, že je to hygienické? Možno niečochytíte. Pozor na to! 
Záchody. Na povel.
Záchody. Na povel. 
Postele vzor 1938. Kým od roku 1933 do roku 1938 ste mali samostatnú posteľ aj s poličkou, vzor 1938 je už bez poličky.
Postele vzor 1938. Kým od roku 1933 do roku 1938 ste mali samostatnú posteľ aj s poličkou, vzor 1938 je už bez poličky. 
Postele vzor 1944. Bez poličky a bez samostatnej postele.
Postele vzor 1944. Bez poličky a bez samostatnej postele. 
Utekať nechcete, je tam prúd. Najprv sa v priekope namočíte, aby ste boli pekne vodivý.
Utekať nechcete, je tam prúd. Najprv sa v priekope namočíte, aby ste boli pekne vodivý. 
Oltár katolíckeho chrámu  Vedľa seba sa nachádzajú katolícky, evanielický, židovsky a pravoslávny chrám.
Oltár katolíckeho chrámu Vedľa seba sa nachádzajú katolícky, evanielický, židovsky a pravoslávny chrám. 
Malé krematórium slúžilo od roku 1940. Spopolnilo cca 11000 ľudí. Úmrtnosť bola veľká.
Malé krematórium slúžilo od roku 1940. Spopolnilo cca 11000 ľudí. Úmrtnosť bola veľká. (zdroj: Martin Pilnik)
Malo len dve pece, do roku 1943 stíhalo. Potom už nie.
Malo len dve pece, do roku 1943 stíhalo. Potom už nie. (zdroj: Martin Pilnik)
Nové krematórium  Od apríla 1943 fungovalo už nové väčšie krematórium. Úmrtnosť sa zväčšovala a keď nie, tak pomohla spracha.
Nové krematórium Od apríla 1943 fungovalo už nové väčšie krematórium. Úmrtnosť sa zväčšovala a keď nie, tak pomohla spracha. 
Čakáreň  Ak ste sa sem dostali živý, tak toto je čakáreň na sprchovanie.
Čakáreň Ak ste sa sem dostali živý, tak toto je čakáreň na sprchovanie. 
Brausenbad  Čakáte na sprchu. Veď je to tam aj napísané, tak čo iné by to malo byť.
Brausenbad Čakáte na sprchu. Veď je to tam aj napísané, tak čo iné by to malo byť. 
Vaša sprchovacia miestnosť.
Vaša sprchovacia miestnosť. 
Otče náš, ktorý si na nebesiach, posväť sa meno tvoje, príď kráľovstvo tvoje, buď vôľa tvoja ako v nebi, tak i na zemi. Chlieb náš každodenný daj nám dnes a odpusť nám naše viny, ako i my odpúšťame svojim vinníkom, a neuveď nás do pokušenia, ale zbav nás Zlého. Amen.
Otče náš, ktorý si na nebesiach, posväť sa meno tvoje, príď kráľovstvo tvoje, buď vôľa tvoja ako v nebi, tak i na zemi. Chlieb náš každodenný daj nám dnes a odpusť nám naše viny, ako i my odpúšťame svojim vinníkom, a neuveď nás do pokušenia, ale zbav nás Zlého. Amen. 
Komora smrti  Vaša duša to už má za sebovu, už ste len telo
Komora smrti Vaša duša to už má za sebovu, už ste len telo 
Pece  O chvíľu z vás ostane len popol.
Pece O chvíľu z vás ostane len popol. 
S bohom v lepších časoch, priatelia
S bohom v lepších časoch, priatelia 

(Autorom všetkých fotografii som ja. © Martin Pilnik, všetky práva vyhradené.)

Martin Pilnik

Martin Pilnik

Bloger 
  • Počet článkov:  402
  •  | 
  • Páči sa:  666x

Člen SaS. Som muž, lekárnik a jedno M zo 4M. Blogér číslo 9 na blog.sme.sk od roku 2004. Zoznam autorových rubrík:  Farmácia/lekárenstvoŠkola praktického životaGeocachingPDAPočítačeInternetNenapísal by som to lepšie...

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu